tisdag 17 augusti 2010

Politikermamman?


Det blir lite fel då jag inte är mamma till en politiker...däremot kommer jag bli en politiker som är mamma och tvärtom =) Ja, jag har äntligen gjort slag i saken och bestämt mig för att, efter 10års paus, glida in i politikens värld igen. Två partier i min kommun har velat ha med mig och valet var inte helt lätt. Å andra sidan var inte valet att ens börja med politik igen lätt det heller. Men så igår åkte jag till Borås för att leta Gudrun Schyman som befann sig i staden på stadspromenad. Det tog en stund men så kom hon där och det var nästan att jag blev starstruck! Gudrun är det närmsta man kan komma idol för mig och om inte det så en förebild. Hon är socionom, en fantastisk talare, modig, obekväm, vet vad hon vill och är inte rädd för att säga det.
Vi pratade en stund och hon uppmuntrade mig att gå in i politiken igen, eller som hon sa, antingen slänger man bomber omkring sig i frustration eller så blir man politiker. Stämmer så bra då jag ofta går i taket när jag ser allt som är snett i samhället och som socialsekreterare ser man mycket sådant. Jag vill vara med och jobba på en övergripande nivå där man kan förändra i ett bredare perspektiv och göra det bra för fler än jag kan i mitt vanliga arbete.
Så, nu blir det ut och valarbeta och sedan hoppas jag komma med i en beredning som handlar om skol- eller sociala frågor kryddat med en hel del FI-tänk!

Vilket parti det blev? Socialdemokraterna!

Inga kommentarer: