torsdag 27 januari 2011

Sänker ribban!

Och det rätt rejält! När man drabbas av "utbrändhet" är det ju flera faktorer som samverkar, i mitt fall började det med jobbet och fortsatte med detsamma. Påverkande faktorer fanns det också andra av större eller mindre art, ett är mina egna krav på mig själv. Ribban ligger rätt högt om vi säger så, men nu har den flyttats ner och det har jag en nyfunnen och klok vän att tacka för.

Vi satt och pratade om utbildning och möjligheten att studera på distans. Något jag funderat länge på men inte tagit tag i eftersom jag ansett att det skulle bli för tufft. Min vän berättade att hon gått flera kurser, avslutat vissa och andra inte men lärt sig massor genom föreläsningar och litteratur. PLING! Ja, självklart kan jag hoppa på vilken kurs som helst! Jag MÅSTE inte avsluta den och jag MÅSTE inte klara den med VG/MVG! Jag kan läsa hur mycket eller lite jag vill och få ut en himla massa på vägen oavsett hur det går! WOW! Så, nu har jag surfat runt på studera.nu och hittat en himla massa intressanta kurser av olika karaktär. I skrivande stund har jag tre kvar och svårt att bestämma mig...de tre är: Statskunskap A (30hp), Psykologi i arbetslivet (30hp) och en om att skriva kritiska kultur och samhällsartiklar (7,5hp). Just nu lutar det mest åt Statskunskap men de andra låter ju himla intressanta de med! Dessa beslut!! Nu har jag väl inte lika svårt som gubben nedan med beslutsfattandet men visst är det lättare att besluta om mindre intressanta saker...

Nu ska jag njuta av programmet "En idiot på resa", lysande!


1 kommentar:

Petra sa...

Trevlig läsning det där - på många sätt. :)

Statskunskap är intressant, men den där med kritiskt skrivande låter ju urspännande den med. Och psykologi - det är ju alltid kul!

Sök alla tre vetja! Inteför att du ska gå alla utan för att du skjuter upp beslutet ett tag, och när det väl är dags att bestämma sig helt kanske lusten och riktningen har klarnat åt ett eller annat håll. Och ibland kommer man ju dessutom inte in på precis det man vill ha. Jag har t.ex. sökt journalistik flera gånger och är typ 185:e reserv, trots en herrans massa poäng i svenska i bagaget.

Outgrundliga äro antagningsnämndens vägar... :-)