tisdag 21 september 2010

Baksmälla

Baksmällan efter söndagens val sitter kvar som en läskig klump i halsen och hjärtat. Visst var jag tyvärr säker på att SD skulle komma in i Riksdagen men inte med så mycket! Inte heller kunde jag anat att de i ett av kommunens distrikt skulle få över 11% av rösterna! Och jag hade absolut inte trott de skulle få över 45,4% i gymnasievalet (en skola) i kommunen där jag arbetar! Jag hör skrämda röster överallt. Invandrare som tittar sig över axeln och undrar om klasskompisen hatar honom/henne. Överdrivet? Nej jag tycker inte det! Men, vi får inte låta rädsla styra oss när det gäller SD för då blir situationen i samhället än värre!

SD är rädda människor. De är rädda för människor från andra kulturer och tycker på riktigt att de helst ska återvända dit de kommit ifrån. Dessutom tycker de att alla kommunala och statliga bidrag till annan kulturell verksamhet än svensk sådan ska stoppas.
Hmm, undrar hur det ska gå för alla konserthus, operor och teatrar som ofta spelar upp stycken från en helt annan kulturell bakgrund OCH får statligt/kommunalt stöd? Ska kurser i Afrikansk dans inom Friskis & Svettis stoppas? (Vad *de* tycker går lätt att läsa om man läser igenom samtliga dokument på deras hemsida). Jag har läst alltihop med lupp och blivit förfärad!

Så nu är det väl bara att torka tårarna och kavla upp ärmarna och börja jobba politiskt på riktigt! =)






Vi gillar olika!

Inga kommentarer: