söndag 5 september 2010

Debatt i SVT

Är ett, oftast, riktigt bra program. Idag såg jag en repris som bland annat handlade om surrogatmammor och debatt för och emot. Emot menade att det kan bli en form av slavhandel/prostitution vilket de för givetvis inte alls höll med om. De inbjudna politikerna bla två folkpartister menade att detta måste utredas vidare. Den kvinnliga folkpartisten menade att det är en mänsklig rättighet att få barn. Jösses!!! Det menar jag att det INTE är!!! Däremot är det barns rättighet att ha föräldrar, biologiska eller andra. Det finns så ofantligt många barn i världen som far illa och är i behov av föräldrar men tydligen är det så otroligt viktigt med biologiska barn att man kan rättfärdiga nästan vad som helst för att få ett.

Jag kan förstå längtan efter ett eget barn, visst kan jag det. Jag förstår också att det är otroligt jobbigt för de par som har den längtan och inte kan få egna barn. Men, jag kan INTE förstå hur det kan vara ok att köpa en kvinnas livmoder för att avla fram ett barn som kvinnan sedan förväntas lämna ifrån sig utan känslor eller problem. Det blir än mer oförståeligt när surrogatmammor blivit en regelrätt industri i länder som tex Indien. Där är det, oftast, fattiga kvinnor som blir surrogatmödrar för att tjäna en slant. Många av dem blir placerade i ett hotellrum tillsammans med flera andra surrogatmödrar och i det rummet får de stanna i 9-10 månader med avbrott för läkarbesök. Är det verkligen etiskt och moraliskt korrekt enbart för att västvärldens par vill ha egna barn?

Här är en intressant text i frågan. Själv är jag klart emot att utnyttja kvinnors kroppar på detta sätt som görs. Sedan finns det även kvinnor som verkligen vill kunna ge ett barn till någon annan och där det fungerar för alla inblandade. Tyvärr tror jag att de fallen är ganska få. Klart är att det krävs mer kunskap och forskning!

Inga kommentarer: