torsdag 22 juli 2010

Den orättvisa bostadsmarknaden...

...är något jag ofta har funderat över. Det har väl med mitt jobb att göra där man ofta möter de som har svårt att få bostad. Just nu håller jag själv på att leta tillfällig bostad på västkusten, där går min själ inte billigt & bra ihop alls! Men så idag fick jag äntligen napp! Bilden i annonsen såg bra ut men när jag hörde runt lite blev jag misstänksam och Googlade och hittar följande artikel om bostäder som socialtjänsten betalar dyra pengar för åt de som inget lägenhetskontrakt kan få. Den är från 2005 men fortfarande skrämmande aktuell. Javisst är det bra att det trots all finns de fastighetsägare som vill hyra ut till soc. tack och lov! Men när de bara gör det för att tjäna så mycket som möjligt till löjliga överpriser så är det allt annat än ok!

Det blir svårare och svårare att få bostad och vi betalar mer och mer. Dessutom syns en tydlig skillnad i standard i lägenheter beroende på om de ligger i invandrartäta områden eller ej, priserna är dock i det närmaste desamma. Intressant!

Ett annat problem är att unga har svårt att få lån till sin första bostad och med förslaget om att man ska vara tvungen att betala minst 15% kontant så blir det än värre. Sen har det i dagens Aftonblad (artikel här & här) stått om par som sökt lån och blivit rekommenderade att ändra livsstil, har fel partner och annat...låneinstitut & banker = vårt nya moralorakel??
Antar att jag kommer ha mina barn boende hemma tills de är typ 40!


2 kommentarer:

Rock Hard Die Free sa...

Och ju fler bostäder de kommunala bostadsbolagen säljer ut, desto svårare kommer det att bli...

Anna sa...

Ytterligare en anledning till att rösta RÄTT =)