söndag 19 december 2010

Om invandrare i politiken - BT idag

I Borås Tidning idag finns en ledare titulerad "Vit makt i Borås", provocerande ja men en bra och tänkvärd ledare.

Kommentarerna till artikeln är hyfsat pinsamma! =(
Självklart finns det massor med kunniga invandrare som skulle kunna göra ett fantastiskt jobb inom våra kommuner! Men varför är det då så få? DET är frågan det handlar om. För det är ju inte så att de som redan sitter där är mer kunniga och kompetenta än många som inte sitter där! Läser man ledaren ordentligt, vilket kommentatorerna missat, står det tydligt att det inte handlar om att kvotera in någon.

Detta är en mycket viktig fråga tycker jag. Det finns så många invandrare i Sverige vars kompetens inte tas till vara alls. Måste det vara så? Vad kan man göra åt det?

2 kommentarer:

Petra sa...

När det gäller detta med jobbansökningar borde alla köra med avidentiferade ansökningshandlingar - där du varken ser namn, kön eller eventuell funktionsnedsättning förrän det är dags att kalla till intervju. Då får de som bör vara kvar till den gallringen också vara det, med minimerad risk för att bedömarnas eventuella preferenser spelar in.

När det gäller det där fikat så vete katten om jag hinner före jul... Synd och skam egentligen, men till saken hör att jag är tokharig när det gäller att köra liten bil i snöoväder - och gränsen för oväder är väldigt låg för mig...

Vi får ta det senare, helt enkelt, men jag ser verkligen fram emot det - bara så du vet! Dagen efter annandagen åker vi dessutom till solen i 14 dagar. Jag har inte skrivit det på bloggen, för man ska ju inte skriva sådant på nätet har jag lärt mig! :-)

Anna sa...

Fast nu skrev du ju det här...=) Låter iaf underbart!! Har själv tänkt tanken på en solresa i sista minuten efter jul. Men, sparar nog pengarna istället.

Då får det välan bli fika med läskigt brunbränd Petra istället =)

Håller helt med om att avidentifierade ansökningar vore vägen att gå!