måndag 6 december 2010

Resa utan att resa...

Att läsa är att resa utan att resa, ett underbart sätt att fly iväg till olika länder, tidsepoker och upplevelser!

Jag har alltid älskat att läsa och kommer glasklart ihåg ögonblicket då jag knäckte koden vid sex års ålder. Sedan dess har jag ofta setts med näsan över en bok. Böcker kan läsas var och när som helst praktiskt taget. När dottern var liten läste jag vid amning, när jag lagade mat med boken i en hand, rörde i grytan med den andra och vaggade babysitter med foten...Helst läser jag dock i badkaret!

Tänkte jag skulle lista några riktigt bra böcker, sådana där man med fördel kan läsa flera gånger.

En Bön För Owen Meany - John Irving
Jag kan fortfarande höra Owens mycket speciella röst trots att det var många år sedan jag läste den sist. En fantastisk bok, smått underlig men vad annat att vänta från Irving?

David Copperfield - Charles Dickens
Min första Dickens som jag sedan dess läst i några olika utgåvor, den är alltid lika fantastisk.

Mer än Människa - Theodore Sturgeon
Förr fanns ett fantastiskt antikvariat på Gågatan i Borås. Kvinnan som drev det brukade lägga undan böcker åt mig som hon tyckte jag borde läsa, den här var en av dem. Jag tog tveksamt emot den eftersom jag inte gillade (och fortfarande inte gillar) sience fiction men, hon hade aldrig haft fel förr... Jag kunde inte sluta när jag väl börjat! Det är en extremt underlig liten bok men helt fantastisk. Jag kan inte ens besktiva vad den handlar om men den handlar om sex människor som har gåvor utöver det vanliga och som möts...Banalt, jo kanske men ändå så fantastiskt.

Den som vandrar om natten - Marianne Fredriksson
Allt av Marianne Fredriksson är fantastiskt men den här är utöver det vanliga. LÄS!! Tyvärr har mitt ex fått fötter, igen, så jag får införskaffa nytt genast!

Solens Dotter - Pauline Gedge
En fantastisk bok om Egyptens drottning (Farao) Hatshepsut. Jag tror att jag läste den första gången när jag var 12-13år och nu är den nästan sönderläst. Mitt intresse för Egypten har alltid varit stort men med denna bok blev det gamla Egypten levande, doftande och än mer fantastiskt.

Sotarpojken - Alice Tetzner
Den här läste min Svenska/Engelskalärare Ingrid för oss på mellanstadiet och jag har faktiskt inte läst den sedan dess. Dags att köpa in tror jag bestämt. Den gjorde iaf enormt intryck på mig! Mycket på grund av Ingrids fantastiska högläsningsförmåga men jag ser den delvis i bilder än idag så språket bör ha varit fantastiskt.

Det var några av mina favoriter, fler kommer säkert i annat inlägg. Vanligen läser jag oftast deckare och kriminalare men det har blivit lite för mycket av det goda i bokhandeln och många är riktigt dåliga. Just nu läser jag för ovanlighets skull två böcker, en i badet "Generation Kill" och en på soffan Tattoo Chronicles" av Kat von D, den köptes i London och jag började läsa över en kopp kaffe och blev hjälplöst fast.

Apropå tattoo så blev det en andra sådan för mig igår. Den första gjordes -91 och jag har velat göra en till sedan dess....det tog lite tid att bestämma sig =) Bild på den kommer så snart svullnaden lagt sig. Ett Horusöga blev det! Vänstra ögat som står för Horus och månen.

2 kommentarer:

Petra sa...

Läcker tatuering - där har vi i alla fall något som är olika. Jag tror att det gör alldeles för ont för fjant-Petra...

Den som vandrar om natten - jag minns när jag läste den. Jag var fullständigt uppfylld av den, hela tiden, långt efter att jag hade läst färdigt den.

En annan Marianne Fredriksson-bok som jag gillar (jag gillar egentligen allt av henne) är Simons ekar - heter den väl. Jag minns inte så mycket av den i dag mer en en rad: "Han hade kommit upp i jämförelsernas värld."

Jag minns att den meningen slog direkt in i hjärtat på mig. Vuxen blir man den dag man börjar jämföra sig med andra hela tiden, och då blir allt plötsligt mycket mer kravfullt. Fram till dess sätter man sitt eget främst - förstås med ett barns sunda inställning.

Vi får ta den där fikan snart. Det måste ju finnas massor att prata om!! :-)

Anna sa...

Men Fredriksson har vi gemensamt! =)
Simon och ekarna tror jag den heter och den har varit en favorit i många, många år. Tror jag borde läsa om den också!

Barn är minsann sunda varelser! Det är kanske receptet på att må bättre? Vara mindre vuxen!

Fikar gör jag gärna och som det ser ut så kommer jag ha tid för det när som helst några veckor framöver.