torsdag 30 december 2010

Barn i TV

Jag får väl ge mig in i den pågående debatten om programmet Föräldrafritt som går på Kanal 5. Det är en doku-serie från Storbrittannien där barn mellan 8-11 år stängs in i ett hus för att klara sig själva. Ja ni hör ju! Kanalens chef menar att det är av allmänt intresse att få se detta program pga debatten som rasat i UK. Vi Svenskar måste få se vad det handlar om, liksom....eller det var så han lät iaf.

Jag tycker faktiskt inte att vi måste det! Kanal 5 uppmuntrar ju dessutom det hela eftersom de betalat pengar för att få visa eländet. Mina barn är 8 och 11, det skulle inte falla mig in att lämna dem ensamma tillsammans i mer än någon timma och då bara om jag är i närheten. Jag undrar hur barnen som var med mår nu efteråt?!?

Kanske överreagerar jag men jag tycker att föräldrar som låter sina barn vara med på sådant här borde fråntas föräldraskapet genast! Å andra sidan tycker jag även att de som är med i tex Emsam mamma söker borde ifrågasättas som föräldrar. Man gör inte så mot barn helt enkelt! Barnen själva kanske tycker det är görkul i stunden men de kan ju faktiskt inte ta sådana beslut.

I övrigt önskar jag alla där ute ett Gott Nytt! Här blir det lugnt firande med de små, trerätters middag, Grevinna & Betjänt och kanske en liten sväng ner till kära grannen.

Inga kommentarer: