tisdag 3 maj 2011

Deckardrottning...

...är jag så till vida att jag älskar deckare eller ska man kalla det crime? Deckare känns mer Agatha Christie, fast hon är inte fy skam hon heller. En av mina favoritförfattare i changern är Val McDermid, ni har säkert sett tv-deckare baserade på hennes böcker som handlar om kommissarie Carol Jordan och profileraren Tony Hill. Tv-serien är faktiskt lika bra som boken och det tycker jag trots att jag läste först och såg sedan, huvudkaraktärerna är perfekta i sina roller! I London köpte jag senaste boken Fever of the Bone och den var absolut ingen besvikelse utan tvärtom ville jag inte riktigt påbörja sista kapitlet för att slippa läsa kart. Det jag tyjer är så bra med just den här serien är främst att Val McDermid skriver otroligt bra, har koll på omvärlden och att det alltid finns karaktärer i olika åldrar, olika nationaliteter, härliga personligheter och kmplexa förhållanden. Läs gärna hennes alster!




Andra kriminalare jag tycker mycket om är Ian Rankins böcker om polisinspektör Rebus som utspelar sig i Edinburgh. Han är förvisso lik många andra kriminalsnutar, lyssnar på underlig musik, är en ensling och dricker för mycket (Mankells Wallander typ). Mankell hör också till favoriterna, så klart!



Michael Connelly är en tredje favorit vars Harry Bosch även han sällar sig till de drickande enslingarna men i Los Angeles. Han har även skrivit två andra serier med andra karaktärer men de olika karaktärerna gästspelar ibland i varandras böcker vilket är lite kul.




Det (dricker i ensamhet och lyssnar på underlig musik) gör däremot inte Jeffrey Deavers karaktär Lincoln Rhyme, en totalförlamad kriminaltekniker som tillsammans med polisen Amelia Saschs löser de mest fasansfulla brott. Tyvärr blev det helt fel när film skulle göras på böckerna och Denzel Washington och Angelina Jolie fick huvudrollerna, inget fel på dem för de tittar jag gärna på men hur fel som helst när man läst böckerna. Av samma anledning har jag inte sett mer än första filmen av Stieg Lrssons böcker. Michael Nykvist?!? Hur tänkte de då??? Annars älskade jag böckerna och kan inte låta bli att undra hur de resterande skulle sett ut. Vad jag förstår hade han kontrakt på ca tio böcker och alla skulle vara olika sub-changrer inom deckar-changren, intressant.

Men nu var det ju deckardrottningar det skulle handla om?! Det finns ett antal att välja mellan och fler poppar upp var dag verkar det som, vilket gör det lite svårt att hitta de riktigt bra. Men jag satsar gärna på säkra kort, Elizabeth George som skriver om inspektör Lynley och Barbara Havers som även de finns på tv och är helt klockrena. Böckerna utspelar sig i Storbritannien och jag har följt dem så länge att karaktärerna känns som gamla kära vänner =) Enligt mig mycket läsvärt och lustigt nog tycker jag att den svenska översättningen ibland til och med är bättre än orginal, dethänder annars aldrig. Nedan en bild på Havers & Lynley, ni känner nog igen dem.




Andra kvinnor som jag gärna läser är Kathy Reichs som skriver om en rättsantroprolog vid namn Tempe Brennan. Tempe har ett trassligt privatliv och delar sitt liv mellan South Carolina och Montreal, Canada. Det är just skillnaden mellan de två platserna och hennes liv på dem som gör det så intressant men även det att hon arbetar med gamla lik (så att säga) och inte bara nya mord och bedrövelser. Bra karaktärer även om jag kan känna att historierna ibland blir lite väl otroliga.

Minette Walters har jag inte läst något av på ett bra tag, borde kanske se vad hon hittat på de senaste åren. Henner böcker utspelar sig i Storbritannien och hon har ingen återkommande karaktär utan alla böcker är helt fristående och olika. Den jag kommer ihåg bäst i skrivande stund är den första jag läste "Skulptrisen" (1995) som för mig var något helt nytt. Grym, med en otroligt stark huvudperson och välskriven.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för två riktiga deckardrottningar! Ruth Rendell och P.D James som båda varit mycket produktiva, särskilt Rendell som även skrivit under pseudonymen Barbara Vine. PD James skriver om Adam Dalgliesh en poetisk kommissarie med hjärtat på rätta stället även om han ter sig lite torr ibland. Rendell skriver om kommissarie Wexford men har skrivit lika många helt fristående böcker på olika teman (alla i deckarchangren dock, mer eller mindre). Givetvis utspelar sig båda författarnas böcker i Storbritannien, jag är ju lite förtjust i det där landet.

Inga kommentarer: