lördag 14 maj 2011

VIKTIGT val på gång!!!

Snälla ni, om ni inte varit och förtidsröstat så gå och rösta imorgon i Västra Götalands Regionval! Det är ett ofantligt viktigt val! Jag hade egentligen tänkt skriva ett långt inlägg om viktigheten och vad det handlar om men min vän Petra har gjort det så mycket bättre. Läs gärna hennes inlägg HÄR!

Personligen har jag inte ett dugg svårt att bestämma vad jag ska rösta på eftersom jag är 100% för lika vård till alla oavsett bostadsort eller inkomst. Alltså röstar jag rött!

Jag har ju tyvärr en hel del erfarenhet av vården i Sverige och konstaterar att det inte går åt rätt håll utan förfärande fel. Det ser ut som att de bestämmande fått för sig att USA är ett land att ta efter och det skrämmer mig. Jag vill inte att människor ska behöva dyra försäkringar för att få vård. Inte heller vill jag, som Petra skriver, riskera att inte ens få en försäkring för mig och mina barn pga befintliga sjukdomar eller eventuell ärftlighet.

Jag förstår inte riktigt hur de tänker som vill satsa på en vård som inte är för alla, kanske tror de att de aldrig kommer drabbas av sjukdom eller låg inkomst. Tyvärr är det ju så att vem som helst kan drabbas och det på ett kick. Jag är ju själv en sådan som gått från en hög inkomst till en som är lägre än hälften av vad jag hade, från en dag till en annan. Och, eftersom jag varit sjuk en hel del under den här tiden så är jag enormt tacksam över att kunna få vård trots brist på pengar och privat försäkring.

Apropå bristen på bilder i mina inlägg... Saken är den att jag helst inte vill sno andras bilder men är för lat för att ladda upp mina egna... Hoppas bli mindre lat på sikt!

Inga kommentarer: