torsdag 12 maj 2011

Telia = Felia, igen!

Jag har varit Telia hyfsat trogen genom åren förutom en sväng till andra bolag då när de kom för att kolla läget. Inget av dem slog Telia trots allt så nu har jag bredband, mobil, hemtelefon och digital-tv hos dem. I skrivande stund har jag lust att säga upp allt och vara hur otrogen som helst, men det går ju inte (tvångsabonnemang ni vet).

Eländet började när jag ringde för att flytta telefon & bredband. Ni förstår att sådant går inte att göra samtidigt, bredband tar 8-10 dagar att flytta efter att hemtelefonen flyttats. Som jag skrivit innan skulle jag då vara smart och lägga telefonflytt i tid så att bredband fanns vid inflytt utan att bli av med det en längre tid. När jag så fick sms om att bredbandet skulle flyttas nästan samtidigt som telefonen ringde jag Telia och bad dem flytta fram det hela. Kundkillen var mycket vänlig och hjälpsam och skulle fixa detta. Döm om min förvåning när telefonen är flyttad när jag vaknade idag! Eftersom jag har sjuk son hemme är det bra att ha hemtelefon så att han kan få tag på mig om jag måste ut på något ärende eller bara få lite luft. Jag ringer alltså Telia för att få hjälp men blir bortkopplad x2, jag ger upp. Så, nu har jag ingen hemtelefon förrän den 26:e och bredband & tv försvinner på måndag...kan gå precis hur som helst! Men jag anar att det blir lite trist utan det.

Så vad mer?! För det lilla kan ju inte reta upp en så till den milda grad? Helt rätt! Nu till digital-tv hos Telia. Det har fungerat utmärkt och varit bra pris men så meddelades det att avgiften skulle höjas med över 40:-/månad, det är rätt mycket per år det. Jag ringer för att undersöka ev rabatter för att man är trogen kund. Sådana fanns icke men om jag förlängde avtalet skulle jag få en ny och bättre box. Jag ville då vara säker på att få de kanaler vi är mest intresserade av och jodå, de provkanaler vi haft ett tag från Disney skulle vara kvar i paketet likaså programbiblioteken för de tecknade kanalerna. Självklart visar det sig att så inte är fallet! Och självklart kan de inte göra något åt att det ljugits för mig heller...jag är fast hos Telia. Å andra sidan, här i stan finns inte något bra alternativ så det är att välja mellan pest & kolera.

Telia har ändrat om i sitt digitala utbud och det är svårt att få överblick eller ens förstå hur de tänkt....eller ok, de har tänkt suga ut så mycket pengar som möjligt från barnfamiljer. Jag har det stora kanalpaketet där ingår några barnkanaler MEN vill man ha kanalerna Boomerang och Disney XD måste man teckna tillägg och får då dessa två kanaler samt ett antal som redan ingår i stora paketet. Förvirrande? Inte heller ingår alla programbibliotek i det stora paketet utan även här måste man köpa till tjänster. Så, om jag skulle få det som Telia sa redan ingick så skulle kostnaden för tv bli ca 300:-/månad vilket går fett bort. Till det kommer ju också avgift till Radiotjänst (något som stör mig än mer men det är en annan bloggpost det). Jag tycker det är helt galet att behöva betala flera tusen per år för att se på tv!

I övrigt retar jag mig på att hyresvärden äntligen rensat rabatten vid uteplatsen. Konstig sak att reta sig på? Njae, den som rensat har rensat bort ALLT inklusive blommor och buskar men lämnat kvar ogräs längs kanter och även mitt i. Det ser ut som något djur varit där och bökat och smaskat. Fult & surt!

Nedan en bild på min nya leksak, en internetradio!

Inga kommentarer: