söndag 24 oktober 2010

Kultur och politik

Idag har jag sett en repris av veckans avsnitt av kulturprogrammet Kobra. Avsnittet handlade om Wagner och frågeställningen var "Kan man älska ett svin?". Ett av Wagners största fans var Adolf Hitler, han använde ofta Wagners musik i högtalarna när judar blev ivägskickade till koncentrationslägren. I programmet uttalade sig många för och emot, en av dem var Christofer Johnsson - gitarrist i Therion. Inte ett band jag lyssnat på alls dock. I alla fall så menade Johnsson att man helt kan bortse från en musikers politiska åsikter el åsikter i övrigt samt att kultur och politik inte har med varann att göra. Hmm, är det något som alltid varit starkt sammankopplat är det väl politik och kultur? När det senare framgick att nämnde Johnsson är aktiv Sd:are så kan jag inte säga att det förvånade mig... Det sades mycket annat intressant i programmet men när jag nu tänkte se det via nätet så fungerar det inte =(

Jag har aldrig varit ett fan av Wagner, jag har hört endel och tyckt det varit för pompöst för min smak men vissa stycken är mycket vackra. Men efter att ha sett Kobra kommer jag ha svårt att inte se rädda människor på rad på väg mot lägren framför mig när jag hör musiken.

Jag ser dock med intresse fram emot resultatet på de undersökningar delar av familjen Wagner nu kommer att göra gällande familjens kopplingar till nazismen. Familjemedlemmarna är inte riktigt eniga om detta och tydligen har det pågått stora diskussioner om frågan i Tyskland den senaste tiden.

Inga kommentarer: