torsdag 3 mars 2011

Barnhemsbarn och andra missanpassade...

Menar inte att placerade barn är missanpassade men det är en bra rubrik.

Ikväll har jag sett på Debatt som delvis handlade om Upprättelseutredningen gällande nu vuxna som blivit utsatta, vanvårdade eller på annat sätt illa behandlade som barn i foster- eller barnhem. Jag konstaterar att det ju är jättebra och helt rätt att de får ersättning samt ursäkt! Men, detta pågår ju än idag! Det vore ju bra att även lägga ner en massa pengar på en fungerande socialtjänst här och nu? Det här med placerade barn är en mycket svår fråga särskilt som själva placeringen är ett övergrepp i sig. Inget barn vill bli placerat, de vill vara med sina föräldrar trots att de inte har det bra hos dem. Föräldrar är alltid föräldrar och barn är sjukt lojala. Så, självklart måste samhället gå in ibland och omhänderta barn. Problemet är vad man omhändertar dem till och att de då enligt lag är kommunernas ansvar, ett ansvar som jag tror att de flesta kommuner verkligen försöker ta MEN ibland/ofta? går det inte som tänkt. Det borde finnas någon som har stenkoll på de HVB- & familjehem som används de kontroller som görs räcker inte på långa vägar. Särskilt HVB-hemmen borde kollas mycket, mycket mer!

I övrigt funderar jag på Alex Schulmans utspel i Debatt under veckan som riktades mot unga kvinnliga bloggare. Började inte herr Schulman sin bana som bloggare som endast spydde ur sig galla och skit på en riktigt låg nivå? Sten och glashus....

Bilden nedan togs en underbar sommarkväll på Tjörn....längtar!!!



2 kommentarer:

Petra sa...

Såg också Schulman och jag vet inte vad jag tycker... Jag gillar honom mycket mer numera, tycker han har vuxit metervis sedan han var "ung och arg". Han har ju gått med i partiet, gudbevars! :-)

Dessutom har jag läst en del kloka krönikor och framför allt hans fina bok "Skynda och älska" - om hans relation till sin pappa.

Jag tror att han faktiskt har rätt när det gäller en del av de unga bloggarna och han refererade ju till sig själv - att han rycktes med och triggades att bli värre och värre hela tiden. Jag kände nog mer att det var hans egna erfarenheter han utgick från och hade dragit lärdom av.

Men som sagt - jag gillar honom numera och det var med de ögonen jag såg honom och skönhet (förmodligen även klokskap) finns i betraktarens och belyssnarens öga och öra. :-)

Anna sa...

Visst har han rätt på många olika sätt...men det får bli ett annat inlägg =) Är hjärtans trött på modebloggar och "dagensoutfitbloggar" men jag antar de fyller något underligt behov eftersom de har tusentals besökare per dag? Underligt men sant.

Självklart är det bra om han lärt sig och mognat (det gör de flesta till slut). Men tycker om honom, det gör jag inte.....än.