söndag 6 mars 2011

Lite mer London

Har kommit fram till att det blir en resa snart igen eftersom jag delvis blev snuvad på senaste resan. Jag hann knappt shoppa och vi åt bara riktigt god mat en gång =( Annars är det något jag verkligen njuter av i london, all underbar mat från alla världens hörn. I London har jag ätit mongolisk (vid liggande bord), italiensk, grekisk, indiskt, pakistansk, engelsk, amerikansk, japansk, marockansk och säkert någon mer slags mat. Det är helt fantastiskt för hela världens matkultur finns representerad på en så liten yta.

På senaste resan blev det snabbmat i tunnelbanan, McD, en sväng på M&S för att köpa godsaker att äta på rummet samt italienskt på Spaghetti House, brukar vara tveksam mot kedjor men med 39 graders feber är man inte så kinkig. Dessutom var det sonen som hittade det och absolut ville äta där, det såg bra ut så why not liksom? Det var ett bra drag kan jag lova! Sonen åt en himmelsk god pizza (den godaste någonsin enligt honom själv) med mozzarella, tomat, färsk skinka och lövtunna skivor ananas på en lövtunn pizzabotten. Själv är jag ju lite begränsad och ibland feg eftersom jag behöver gluten & laktosfritt men det brukar gå bra och så även denna gång! Jag fick kolgrillade kycklingbröst på en bädd av späda salladsblad och örter med vinaigrette. Det var så fantastiskt gott att jag nästan svimmade =) Jösses, nu blir jag hungrig!

Som sagt, det får bli en tur snart igen! Jag har tappat räkningen på hur många turer dit det blivit genom åren. Första resan gick när jag var åtta år gammal och det var kärlek vid första ögonkastet! Resan jag kommer ihåg bäst, tyvärr, är den då Olof Palme mördades. Det var helt overkligt att vakna på morgonen och se en tårögd, ja tårögd, Margaret Thatcher på nyheterna berättandes om det ofattbara som hänt i lilla Sverige.

Nedan en bild på Spaghettihuset, vacker byggnad på en sidogata till Oxford Street. Var inne en sväng på hemska Primark och kom ut med stor kasse full med kläder till....de små, suck. Orkade inte ens med Selfridges!!! Katastrof! Nästa gång!!! Då blir det även några timmar på Foyles eller Waterstones, båda fantastiska bokhandlar med många våningar.

2 kommentarer:

Petra sa...

Vill du ha sällskap? Du låter som den perfekta Londonguiden! :-))

Anna sa...

Det skulle vara hur kul som helst ju =) Men perfekt är jag inte....eller ok då, kanske lite...