fredag 18 mars 2011

Kärnkraft och grannar...

...båda med potential till katastrof... Om kärnkraft orkar jag inte riktigt skriva just nu eftersom jag inte är tillröckligt uppeldad över det hela i skrivande stund. Jag och goaste grannen ,som inte har med katastrofer att göra, skulle haft en trevlig kväll med lite "hemmafruvin", snack och Singstar men jag drabbades av akut magsjuka, eller nåt. Surt!! Iaf angående kärnkraft så knallade jag stolt omkring med en gul pin med röd sol och "Atomkraft nej tack!" på 1979-80 inför folkomröstningen. 31år sedan och vad har hänt? Inte så värst mycket. Just nu går diskussionerna ang detta på högvarv men de ebbar nog ut snart. Inför omröstningen 1980 hade de flesta olyckan i Harrisburg i färskt minne. Ni vet den där som var så osannolik att den aldrig hänt. Nu har det hänt igen och jag konstaterar att OM något går snett i ett kärnkraftverk så kan det gå förödande snett snabbt! Apropå snett så läste jag att man från Ukraina rapporterat att det hölje man gjutit över Tjernobylkraftverket håller på att spricka! Kanske läge att fixa det? När man sedan ser kartor över var världens kärnkraftverk ligger förfasas iaf jag över att de flesta ligger nära kontinentalplattor och i områden med jordbävningsrisk (i många fall mycket hög sådan), hur gick det till?

Så kommer vi då till grannar och katastrofer...det har varit rätt skönt att vara utan granne på våningen under. Jag hälsar dock vår nye granne välkommen och hoppas han kommer tivas här! Katastrofer hoppas vi att han slipper och även smärre sammanbrott. Det är nämligen väldigt lyhört i huset och mina små låter ibland som en hel arme med små och inte blir det bättre av att deras trotsperioder (utvecklingsfaser om man vill låta mer positiv) aldrig infaller samtidigt. De går liksom om varann....så snart den ena är lugn sätter nästa igång, ett mönster som varit tydligt ända sedan nummer två såg dagens ljus. Men, de är även väldigt artiga, trevliga, nyfikna och hjälpsamma....hoppas det hjälper. Om inte så flyttar vi ju snart =)

Och apropå flytt så hoppas jag nästan på att det dröjer lite, det vore trevligt att få vakna i panik den 1:a maj en sista gång =D


1 kommentar:

Petra sa...

Jag hade också en sådan knapp! Förstås. :-) Det var första valet som jag fick rösta i och då var nej det självklara valet. Det skulle det vara i dag också.

Hoppas att du mår bättre!