onsdag 9 mars 2011

Grattis i efterskott då, grattis S och skräpning!

Igår var det Internationella Kvinnodagen en dag som jag liksom glömde fira, hur firar man den egentligen? Funderade en hel del på kvinnor, våra roller, problem, jämnställdhet och läste många artiklar. Jag kan konstatera att det finns endel puckon där ute som menar att dagen i fråga är förlegad och bör tas bort. Hur man kan tänka så förstår jag inte riktigt när det är så mycket kvar att arbeta med! Dessutom är det ju inte en nationell dag utan internationell och det tar inte många millisekunder att komma fram till att flertalet kvinnor har det mycket sämre än oss i Sverige. Å andra sidan har fler kvinnor i Sverige dödats av sina män än av svininfluensan,tänk om det första uppmärksammats lika mycket som det andra?

Idag har media slagit på stort angående det namn, Håkan Juholt, som valberedningen tagit fram inför valet av partiledare för Sossarna. Media har ju varit som galna de senaste veckorna (månaderna) med sina spekulationer, funderingar tagna ur luften samt intrigmakeri. Nu ska väl sägas att jag inte lyssnat så mycket på bruset då jag tänkt att det får ta den tid det tar...många har varit involverade i processen och valberedningen lämnar besked när de är klara. Nu är de klara och jag tycker det är ett bra val, Juholt verkar vara en man med fötterna på jorden, begåvad med en grym talarförmåga och en stor dos humor. Då är det bara att vänta till kongressen och se hur det går. Oj vad jag skulle vilja åka dit men pengar har en förmåga att rulla snabbt under en helg i hufvudstaden...

Och nu haglar givetvis kommentarerna om valberedningens resultat, det är förvåning, konstiga kommentarer och förståsigpåare som inte riktigt verkar förstå alls. Att det är så svårt att få tag på partiledare kanske inte bara har med socialdemokratin att göra? Kan det vara så att det inte är många som är beredda att leva under sådant tryck som posten innebär? Att vara helt felfri och fortsätta vara det? Sen är det ju så att själva demokratin är i farozonen då färre och färre engagerar sig politiskt, politiker kanske är ett utdöende släkte och så även demokratin? Så skärpning alla läsare (typ 3) och engagera eder! =)

Idag går hela mitt hjärta till Japan och områdena i närheten som blivit eller kommer bli drabbade av jordbävningen och den efterföljande tsunamin!

Inga kommentarer: