torsdag 13 januari 2011

Irriterande saker...

...är alla dessa människor som inte har den blekaste aning om hur och när man använder "de" respektive "dem". Det gör mig GALEN! Om någon som läser har detta handikapp så går det bra att gå HIT för en förträfflig lektion. Ett annat aber är alla dessa särskrivningar (här skulle jag väl skrivit sär skrivningar för att vara lustig). Jag gör mig nog, gud hjälpe mig, själv skyldig till en och annan ibland, särskilt när jag håller på och läser böcker på engelska men det är min själ inte ofta. Vissa särskrivningar är vansinnigt roliga andra är (de flesta) fasansfulla och orsakar stor irritation. Fånigt, japp, men så är det.
Apropå stavning så stör det mig också, att många skolelever är så sjukt dåliga på det! Mina stackars barn har vid påpekanden förklarat att det viktigaste är att man skriver, inte hur man stavar...För, det har FRÖKEN sagt. Som om jag bryr mig!?! Det ÄR viktigt att stava korrekt, så det så!

Och apropå det så irriterar det mig att det varenda jäkla dag kommer hem barn som blivit slagna, pöttade på och retade och inga vuxna har sett. Idag kom ett hem med en tand mindre! Jag tror visserligen att den var lite lös men inte blev den bättre av att ägaren knuffades hårt framstupa och blödvite uppstod. En annan sak som irriterar i skolan är de sanslöst cementerade könsrollerna och kraven på att vara som alla andra för annars är man inte normal. Åh, skolan är en tuff värld! =(


2 kommentarer:

Petra sa...

Så - du är en språkpolis minsann? ;-)

Jenny som har klartextsidan, är språkkonsult, vilket jag också är, så du har alltså en själsfrände i mig. Förvånad? :-))

Anna sa...

Hoppsan! Förvånad...nej! Men åh vad spännande!! Vi kommer ha massor att prata om!!! =)