tisdag 25 januari 2011

Olika storlek...

...är det på barnkläder beroende på om de är till tjejer eller killar. Alltså, en tröja i stl 122 på killavdelningen är större än motsvarande på tjejavdelningen. Mycket irriterande!! För några år sedan ifrågasatte jag detta på H&M och fick först svaret att det inte stämde. När jag så visade den ofantliga skillnaden hade butiken ingen förklaring utan "Det bara är så". I dagens Aftonblad kan man läsa om problemet fast då gäller det Lindex, i artikeln uppger H&M att de minsann inte har detta problem, där är grundstorlekarna samma. Eller hur?!? Jag möter ofta detta problem då mina barn handlar hej vilt från de olika avdelningarna och själva noterat skillnaden i storlek. Dottern har konstaterat att killkläder är mycket skönare och jag kan definitivt hålla med! Konstigt nog är de ofta av bättre kvalitet...

Själv kan jag inte förstå problemet med storlekar och hur de kan vara olika beroende på genus de är tänkta för, märke eller modell det är ju storlek! Storket = något som är mätbart och då i allra högsta grad centilång!

2 kommentarer:

Petra sa...

Det där med storlekar kommer jag aldrig att förstå. Ena gången är jag det ena, andra gången det andra...

Jag håller med dig - en cm borde ju vara detsamma vilken firma som än mäter?

Däremot visste jag inte att det är skillnad mellan killar och tjejer. Skamligt, sade Bull!

Anna sa...

Skandalöst, sa Bill! Det är verkligen illa, särskilt förklaringen som Lindex hade gett (typ, att pojkar ju leker på ett annat sätt). Skrämmande!