lördag 15 januari 2011

Mer än irriterad!!!

Jag ska inte skriva i detalj för det handlar om en vän som jag inte vill lämna ut.

Det jag är sjukt irriterad på är hur det är ställt med sjukvården i vårt land! Min vän gjorde en operation förra veckan, kom hem, men fick snabbt åka in akut med allvarliga komplikationer. Det tog läkarna ca tre dagar att komma på vad som var fel!! Mig tog det några minuters googlande och voila! Kan dessutom krasst konstatera att jag hade rätt. Vännen ska nu genomgå en, hmm är det fjärde eller femte?, operation imorgon och mår allt annat än bra. Läkarna har gjort fel om och om igen! Jodå, de har haft vänligheten att anmäla sig själva men vad hjälper det?!? Under veckan hon varit inlagd har hon träffat sex olika läkare som haft olika åsikter och funderingar, känns ju hur tryggt som helst. När sedan den som ska operera talar om att han bara gjort operationen två gånger tidigare och därför behöver ha med en mer erfaren kollega som handledare, ja då storknar man ju.

Jag är så orolig för henne och tycker att livet är alldeles för elakt och orättvist ibland. Hon har redan fått sin beskärda del av elände så det räcker för detta liv och några till! Hon är SÅ värd att bara få vara lycklig och ha ett liv som flyter på lite!

Här skulle jag vilja skriva ner allt som är fel i vården idag och varför men jag orkar faktiskt inte just nu. Bilden nedan är min egen.

2 kommentarer:

Petra sa...

För ett antal år sedan opererade jag bort min livmoder. Efter det fick jag inflammationer i såret (lång historia blir kort). Många läkare och läkarbesök senare träffade jag en läkare som mer eller mindre kallade mig inbillningssjuk - trots att det rann var ur såret och jag uppenbarligen var felbehandlad.

Den dagen stod jag och grät i parkeringshuset vid sjukhuset i Borås.

Hoppas att det gott väl för din vän!

Anna sa...

Läkare!!! *argh*
Min vän mår bättre men långt ifrån bra efter alla dessa operationer. Förhoppningsvis kommer hon hem i slutet av veckan men just nu ser det rätt mörkt ut.