fredag 1 april 2011

Socialtjänsten i Mark, igen!

I gårdagens BT handlar en av rubrikerna om Mark kommuns socialtjänst, HÄR, man önskar ju att det vore ett smaklöst aprilskämt men, icke.
Förvaltningen har under lång tid haft inne konsulter som arbetat som bla. socialsekreterare, nu har dessa gjort en JO-anmälan samt anmält till Socialstyrelsen, bra! Åh vad jag önskar att jag vid några tillfällen kommit på att man faktiskt kunde anmält!!

Det är ju inte bara i Marks kommun dessa problem finns, tyvärr. Det här med sekretess är tydligen väldigt knepigt och man har inte tillräckligt med diskusssioner kring lagen och inte heller återkommande utbildning. Jag tänker inte peka ut någon särskild förvaltning men konstaterar att jag hört från socialsekreterare på många olika orter att det är samma sak där. Nu tror jag visserligen inte att detta görs för att skada människor (vilket det oftast inte heller gör) utan på okunskap och i grund en vilja att göra något bra. Men det spelar ju ingen roll, sekretess ÄR sekretess och kan inte bortses ifrån annat än på laglig grund och i undantagsfall.

Hoppas detta kommer att debatteras och diskuteras mer så att något händer!
Jag tänker också lova mig själv att höja min röst när jag ser saker som är fel.

I övrigt har jag haft en bra dag då jag varit politiker och bevistat min första distriktskongress. Intressant och många trevliga människor, särskilt bloggvännen Petra =)


Inga kommentarer: