onsdag 20 april 2011

Ungdomar och skitjobb

Oj vilket rabalder det blivit på grund av att Karin Wanngård (S) i en intervju fick frågan om vilka förändringar hon vill driva igenom svarade "Vi ska inte slussa ut massor av arbetslösa ungdomar till skitjobb.". Två KD-politiker har gått i taket och skriver följande men hur vore det att ta reda på vad hon menade först? Eller så kanske de helt enkelt missuppfattade det hela, svårt men fullt möjligt.

Jag håller med Karin Wanngård helt och fullt! Jag tycker verkligen inte att ungdomar ska tvingas ta tex. sälj-jobb där de inte har någon fast lön, tvingas betala dyra pengar för lämpliga kläder eller för resor till jopbbet och sedan inte ens kunna betala sin hyra. Jag tycker inte det är ok att jobba för provision som sedan utebilr om man är sjuk en dag under månaden. Jag tycker heller inte det är ok att ungdomar satsar tid och svett på utbildningar som inte leder till något annat än arbetslöshet.

När jag skulle välja gymnasie för hundra år sedan så hade syon grym koll på vilka utbildningar som med största sannolikhet skulle leda till jobb och inom vilka utbildningar det fanns för mycket arbetskraft. Så verkar det inte vara alls nu. Sen tycker jag också att alla dessa estetiska utbildningar blir större och populärare. Jag förstår varför ungdomar vill gå dem, det hade jag också velat. Men, hur många av alla dessa ungdomar kommer någonsin arbeta inom det estetiska området? Att sedan många av utbildningarna i fråga är direkt dåliga och kör med falsk marknadsföring är förkastligt. Jag pratade med en vän som gått ett estetiskt program med inriktning keramik. Hon och de andra studenterna trodde att de skulle vara keramiker när de gått ut meni själva verket hade de knappt kommit längre än att centrera leran på skivan. Ska det få vara så??

Skolan är ett område som retar upp mig till den milda grad när jag pratar om det och faktiskt gör mig själv uppmärksam på alla dess problem. Ett av de största problemen är nya lärare som använder gamla stenåldersmetoder i undervisningen. Metoder som beprövad forskning visat att de är direkt förkastliga. När kommer den där nya skolan? Eller just det, man ska satsa på tio skolor för de riktigt duktiga, skrota specialskolorna för de som behöver mer stöd (de ska integreras i vanliga klasser), DET är den nya skolan? *ARGH*

Inga kommentarer: