söndag 7 november 2010

Filmtajm? Del 2

Så kommer del 2 med bra filmer. Om någon undrar varför jag blandar engelska och svenska titlar utan någon som helst mening med det är finns det just ingen mening med det, det bara blev så.


* The Wizard Of Oz - Trollkarlen från Oz
En film jag älskat sedan jag var liten och som nu dottern älskar lika mycket. Vi har också sett den på Borås Stadsteater i en riktigt bra produktion. Och jodå, jag skulle fortfarande vilja ha ett par Ruby Red Shoes!

* Fargo
Bröderna Cohen är alltid spännande! Underliga filmer som är underhållande, förvånande, spännande och galna. I den här är jag framför allt fascinerad av Peter Stormare som knappt säger ett ord i hela filmen.

* Amadeus
Lång film som blev enorm omskriven då det begav sig. Mycket vackert filmad och annorlunda, ingen hade väl tidigare kunnat tänka sig att framställa Mozart på detta vis?

* Some Like it Hot - I Hetaste Laget
En annan favorit-skådespelerska, Marilyn Monroe.

* Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Ljuvligt underlig och vacker film med min absoluta favoritskådespelerska Kate Winslet. Jim Carrey är också mycket bra och inte riktigt sitt "vanliga" filmsjälv och tur är väl det.

* Och alla filmer jag hittills sett av Hayao Miyazaki som Spirited Away, Min Granne Totoro, Det Levande Slottet, Ponyo på klippan vid havet... tror det är alla men har några som ligger på vänt. Barnen tycker också att de är helt förtrollande filmer! Vi säger Disney & Pixar släng er i väggen!! =)

Inga kommentarer: