onsdag 10 november 2010

Den motvillige läsaren...

...det är jag det! Motvilligt kommer jag ta tag i att läsa ut Den Motvillige Monarken, är inte ens halvvägs än och jag läser vanligen snabbt, för snabbt. Första delen är mycket riktigt en helt vanlig biografi om kungens barndom och uppväxt. Vissa stycken är på tok för långa andra för korta och vissa är mycket trevliga och intressanta. Men, och det här är ett stort MEN! De verkar ha glömt att redigera boken i sin upphetsning över att snabbt få ut den på diskarna. Det vimlar av stavfel, ofullständiga meningar (vilket kanske iofs är passande i sammanhanget?) och alltför många meningar börjar med "och" eller "men" vilket får svenskläraret i mig att rysa och lägga ner boken igen och igen. Jag blir SÅ irriterad! Om man nu som författare skriver en bok för att man anser att det konstigt att det inte finns någon grävande biografi om monarken så kan man väl se till att den åtminstone är bra skriven eller??!!??

2 kommentarer:

Petra sa...

Åh, vad det är jobbigt med slarvigt skrivna böcker! Det där med snabbläsning är en "specialitet" även jag har. Om vi åker iväg på semester eller nåt så har jag läst ut en deckare redan på flyget...

Det funkar med skönlitteratur, men det var en nackdel när jag pluggade. Snabbt = slarvigt, tyvärr. Jag hade svårt att hejda mig för att faktiskt se alla fakta. Men eftersom jag snabbläser var det ju bara att köra boken en gång till! :-)

Petra sa...

Konstigt - här är ju den saknade kommentaren! Möjligt att jag skrev den precis när du lade ut nästa inlägg, för jag har inte svara på det utan bara på detta.

Bloggerspöket...?