måndag 15 november 2010

Godnattsaga

Jag läser fortfarande för mina barn varje kväll trots att de nu är 11 respektive snart 9 år gamla och kompisarnas föräldrar slutat för länge sedan. Jag ser inte alls fram emot den kväll då de inte vill längre för det är så himla mysigt och ett bra avslut på dagen då de hinner komma till ro. Under perioder då jag varit omänskligt trött har det dock hänt att jag somnat med boken i hand och de små stoppat om mig... Den bok vi läser nu går det inte somna av!! =) Vi hittade en ny serie med böcker på bokmässan skrivna av Kim M Kimselius och handlar om olika ögonblick i historien i olika delar av världen. Den vi läser just nu handlar om Egypten och Tuthankamon, ett ämne vi alla tre är mycket intresserade av. Efter den väntar en om riddare i Frankrike och en om digerdöden. Böckerna är mycket bra men lite torftigt skrivna ibland, tycker jag, det positiva med dem är dock övervägande! Ibland tycker jag lite synd om sonen då han fått hänga med på böcker som han egentligen varit för liten för...inte en enda bild i sikte på 300 sidor när man är sex år är inte helt lätt! Men han har oftast hängt med och om inte har han somnat. Det positiva med att han läst högt sedan de var nästan bebisar är att de har ett faktastiskt språk och kan otroligt många ord. Ok, inte alltid fantastiskt när de alltid ska argumentera men ändå...

Andra böcker vi läst med förtjusning är:
Jo Salmson - serierna Drakriddare och Almandrarnas Återkomst
Båda helt fantastiska serier men riktigt fina bilder i svart/vitt.

Eoin Colfer - Artemis Fowl
Än har vi bara läst den första men kommer säkerligen att läsa resten. De är en fröjd att läsa högt även om jag snubblar på konstiga namn ibland.

Philip Caveney - Sebastian Darke
Helt underbar serie!! Även här har vi ännu bara läst den första men OJ vad bra! Vi tror alla tre att vi faktiskt sett (som film) boken, så bra skrivet är det.

Cressida Cowell - Böckerna om Hicke Hiskelig
Också otroligt bra om vikingasonen Hicke som råkar ut för det mesta. Vi såg den tecknade filmen baserad på boken förra helgen men jag tröttnade efter en stund och ser fram emot nästa bok istället.

Tony DiTerlizzi & Holly Black - Spiderwick
Även här finns två serier men som är sammankopplade. Vi läste den första för ca två år sedan och blev förtrollade alla tre! Magi, underliga väsen, natur och colla tjejer och killar.

Sen har vi läst en himla massa andra böcker men jag kanske återkommer i ämnet. Kan iaf säga att jag haft lika stor behållning av titlarna ovan som de små har haft.

5 kommentarer:

Petra sa...

Nu är det jag som skrattar. Igen. :-) Jag älskar sagor, spännande berättelser, tecknade filmer - men kanske framför allt just sagor för lite äldre barn. Låt mig rekommendera Syskonen Baudelaires olycksaliga liv" - en underbar bokserie. När jag kolla de på wikipedida insåg jag att det finn snågra jag inte har i serien - tror att jag "bara" har de nio första. Men du får gärna låna om du vill. Just nu är de dock utlånande, men ni verkar ha att läsa ändå. :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syskonen_Baudelaires_olycksaliga_liv

Petra sa...

"finns några" ska det förstås stå - inte "finn snågra" - även om det blev ett par spännande ord av det.

Och länken verkar ha blivit halv? Sök på "Syskonen Baudelaires olycksaliga liv" så hittar du.

Anna sa...

Ännu en sak gemensamt! =) Syskonen Baudelaire har jag hört mycket gott om och tänkt köpa...men skulle gärna låna den första och prova på de små innan jag köper. Jag är så fånig med böcker, vill ÄGA dem allihop & bokhyllorna blir fler och fler =)

Tror du skulle tycka väldigt mycket om de tecknade japanska filmerna i tidigare inlägg. De är helt magiska!

Petra sa...

Var har du de japanska filmerna? I vilken månad? Jag ska definitivt kolla, för om du rekommenderar det är det säkert bra. :-)

Jag kollade lite på dina tidigare inlägg och hittade Lasse Lindhs låt. Den blev jag kär i första gången jag hörde den.

Och när det gäller bokhyllsbrist så är det ett alltid närvarande tillstånd i det här hemmet. Jag älskar också böcker och kan liksom bara inte slänga en bok...

Anna sa...

Här är länk till de filmer Hemmakväll har av denne fantastiske filmskapare: http://www.hemmakvall.se/Pages/Medverkande.aspx?varugrp=1&typ=&kat=&display=&mednr=95512

Och Michael Monroe gillades ju också =)

Glömde massor av böcker när jag flyttade från huset förra året =( Och slängde massor av bra att ha saker & nostalgisaker. Trist!